، لغت نامه طب فیزیکی و توانبخشی - دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، دکتر کمردرد، متخصص کمر درد، درمان كمردرد کرج، دکتر ديسك كمر کرج، دکتر آرتروز، درمان آرتروز، دکتر ديسك گردن کرج، درمان سردرد، دکتر سردرد کرج، دکتر ارتوپد، بهترین فیزیوتراپی کرج، فیزیوتراپی خوب، دکتر سیاتیک، بهترین دکتر دیسک کمر، دکتر توانبخشی، دکتر دست و پا، بهترین نوار عصب کرج، نوار عصب و عضله، دکتر شانه کرج، دکتر گزگز دستها وپاها، درمان گزگز، دکتر ديابت کرج، بهترین دکتر دیابت، متخصص دیابت کرج، دکتر و متخصص زانو، دکتر تغذیه کرج، دکتر چاقي کرج، دکتر لاغري کرج، متخصص طب سوزني،متخصص طب سوزني کرج، ليزردرماني کرج، پی آر پی کرج، لبزرتراپی کرج، مگنت درماني کرج معرفی الکترودیاگنوزیس

معرفی الکترودیاگنوزیس (نوار عصب و عضله)

اعصاب و عضلات سراسر بدن با ایجاد سیگنال های الکتریکی پیام هاي خود را به مغز مي رسانند و یا از مغز پیام دریافت می کنند . اعصاب حسی اطلاعات محیطی را از طريق اين سيگنال ها به مغز مخابره مي كند. و فرمان هاي مغز  از طریق اعصاب حركتي به عضلات ارسال می گردد.
متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی، ارتوپدی و مغز و اعصاب، آزمون الکترودیاگنوز را برای آسیب ها یا بیماری هايی كه اعصاب وعضلات را تحت تاثیر قرار می دهند و می توانند منجر به کاهش سرعت یا متوقف ساختن این سیگنال های الکتریکی شوند استفاده می نمایند .
آزمون الکترودیاگنوز (نوار عصب و عضله) مکمل شرح حال و معاینه فیزیکی است و به سناریوی بالینی مرتبط شده است. تست های متفاوتی می تواند انجام شود و متخصص الکترودیاگنوز ناگزیر است آنهایی را که به شرح حال بالینی مرتبط هستند انتخاب کند.
آزمون الکترودیاگنوز ،برخی از تشخيصهای افتراقی را رد كرده و در 42 درصد موارد,  تشخیص اولیه را تغيير مي دهد. این آزمون تا حدي مي تواند شدت يا وسعت اختلال را فراتر از علائم باليني نشان دهد. درگيري اندام هاي ديگر مي تواند مشخص شود و درگيري ريشه هاي متعدد مي تواند نشان داده شود مثل تنگي كانال نخاعي لومبوساكرال. در نهايت، در قطعي كردن يك تشخيص قابل استفاده است.
آزمون الکترودیاگنوز به طور معمول شامل دو بخش است :

سرعت هدایت عصبی (Nerve Conduction Study – NCV)

در این آزمون سرعت هدایت امواج در طول یک عصب بررسی میشود.در این آزمون ابتدا عصب توسط محرک الکتریکی، تحریک می شود. این کار معمولاً توسط قرار دادن دو الکترود از جنس نمد که با سُرم مرطوب شده اند و یا الکتردههای چسبی انجام میشود. این کار باعث تحریک عصبی شده و موج عصبی حاصله توسط دو الکترود دیگر ثبت می شود.سرعت هدایت عصبی بر اساس فاصلۀ بین الکترودهای تحریک کننده و ثبت کننده و  زمانی که طول کشیده موج حاصله در عصب این مسیر را طی کند مُحاسبه می شود.اگر آسیب در عصب باشد، سیگنال در آن ناحیه آهسته تر و ضعیف تر عبور می کند .با تحریک عصبی در مکان های مختلف یک عصب ، پزشک می تواند محل ضایعه و صدمه را تعیین نماید .مطالعه هدایت عصبی، برای ارزیابی بهبودی بیمار در طول زمان، استفاده می شود.

NCV

2 - ثبت امواج عضلانی (Electromyography- EMG)

آزمون ثبت امواج عضلانی (الکترومیوگرافی)، قسمتی حیاتی از آزمون الکترودیاگنوز می باشد . در این بخش از آزمون ثبت و تجزیه و تحلیل فعالیت الکتریکی عضلات انجام می گردد.
در طول این آزمون ، سوزن نازک و کوچکی، برای ثبت فعالیت الکتریکی در عضله قرار می گیرد. و سیگنال های الکتریکی بصورت امواج از طریق صفحه نمایش و صداي موج پخش می گردد.که جهت تشخيص بكار مي رود.

ثبت فعالیت الکتریکی یک عضله  درحالت استراحت و انقباض عضله انجام می گردد . عضله سالم در حالت استراحت ،از لحاظ الکتریکی خاموش است. پزشک الکترومیوگرافر به تعداد مورد نیاز عضله برای این آزمون انتحاب می نماید.

اقدامات ضروری برای بیماران در هنگام انجام  آزمون الکترودیاگنوز (نوار عصب و عضله)

• در روز انجام نوار عصب و عضله ،استحمام نموده ومواد زائد را ازروی پوست محل آزمون بزودایید. از استعمال هر گونه مواد آریشی و  لوسیون، کرم و یا پماد بر روی محل آزمون خودداری نمایید.
  • پرونده پزشکی از جمله  کلیه آزمایشات و عکسهای رادیولوژی خود را به همراه داشته باشید .
  • قبل از انجام  آزمون، انتهای اندامهای (دستها و پاههای) خود را گرم کنید .
  • قبل از انجام  آزمون، دستبند انگشتر و هر شی فلزی را از اندامها خارج نمایید .
  • قبل از انجام  آزمون ،موبایل و کلیه دستگاههای الکترونیک خود را خاموش نمایید .
  • اگرپیس میکر قلبی استفاده می کنید پزشک خود را اگاه سازید.
  • ز داروهای رقیق کننده خون نظیر وارفارین ، هپارین ویا پلاویکس استفاده می کنید ،پزشک خود را اگاه سازید.
  • اگر مبتلا به بیماری ههای عفونی از جمله ایدز وهپاتیت  هستید  پزشک خود را اگاه سازید.
  • اگر مبتلا به بیماری ههای خونی،  نارسایی مزمن کلیه ، نارسایی کبد و بيماري قلبي هستید پزشک خود را اگاه سازید.
  • پس  از انجام  آزمون ممکن است کمی درد وکبودی در محل سوزنهاداشته باشید  ،اما این عارضه در عرض چند روز ناپدید می شود. برای کاهش درد والتهاب می توانید از ماساژ یخ یا استامینوفن خوراکی استفاده نمایید .

دکتر امیر هوشنگ واحدی - متخصص طب فیزیکی و توانبخشی