کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر واحدی

طب فیزیكی و توان بخشی یكی از رشته های پزشكی تخصصی بالینی می باشد كه به ارزیابی ، تشخیص ، درمان،پیشگیری و ارائه روشهای توان بخشی جهت افراد دارای ناتوانی(impairment) و معلولیت(disability) فیزیكی و شناختی در تمام سنین می¬پردازد. متخصصين طب فيزيكي جراح نيستند و تلاش آنها در اين جهت است كه در حد امكان بيمار را بدون جراحي درمان كنند متخصص این رشته قادر به تشخیص، درمان و ارائه روشهای توان بخشی برای بیماریها و ناتوانی¬های عصبی، اسكلتی عضلانی، قلبی ریوی و سایر سیستم ها و اداره طولانی مدت بیماران هستند .

رویکرد کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر واحدی یک رویکرد چند رشته ای است .بدین مفهوم که بیماران مراجعه کننده به کلینیک بدلیل اختلالات اسکلتی عضلانی، پس از ویزیت توسط پزشکان متخصص طب فیزیكی و توان بخشی ، بنا به اندیکاسیون درمانی و زیر نظر پزشک متخصص ،از خدمات دیگر این کلینیک نظیر مشاوره الکترودیاگنوستیک (نوار عصب و عضله)، فیزیوتراپی تخصصی(الکتروتراپی، مکانوتراپی، منوال تراپی(درمان دستی) و تراکشن (کشش) ، حرکات اصلاحی، درمان دستی ستون فقرات(مانیپولاسیون)،کار درمانی، ماساژ درمانی، تزریقات تخصصی،مگنت تراپی، لیزرتراپی، تزریق PRP، طب سوزنی و آزمایشگاه تخصصی و انحصاری ارزیابی بیومکانیکال ستون فقرات و اندام ها (اسکن ستون فقرات و اسکن کف پا)،نیز بهره مند می شوند،و تحت درمان کامل توانبخشی قرار می گیرند.

در این سایت به طور خلاصه بخش های مختلف کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر واحدی معرفی می شود:

1- لیزر درمانی

امروزه استفاده از لیزر بعنوان یکی از شایعترین روشهای فیزیکی بکار گرفته شده در درمان بیماریهای عضلانی-اسکلتی گردیده است. در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر واحدی از این روش در درمان بیماری های زیراستفاده می شود.

• التهاب ریشه های عصبی گردن و کمر در اثر دیسک، ...
  • بهبود انواع زخم ها (زخمهای دیابتیک، زخمهای بستر ...)
  • دردهای ناشی از التهاب تاندونها و پیچ خوردگی های تاندونی
  • دردهای مفصلی همچون ساییدگیهای مفصل
  • دردهای روماتیسمی مانند آرتریت روماتوئید
  • دردهای ناشی از ضربه ها و بعد از اعمال جراحی
  • دردهای ناشی از گیر افتادگی عصب مانند سندرم تونل مچ دست
  • درمان آسیب های ورزشی
  • در بازسازی و تحریک رشد اعصاب محیطی مثلاً فلج عصب صورتی یا آسیب اعصاب محیطی
  • درمان دردهای ناشی از نروپاتی های محیطی مانند نروپاتی دیابتیک
  • دردهای عضلانی مانند سندرم مایوفاشیال (نقاط دردناک ماشه ای)

2- درمان دستی

اگاهی متخصصین طب فیزیکی از بیومکانیک بدن انسان و نحوه بوجود آمدن اختلالات فیزیکی در سیستم اسکلتی بدن، راهکارهای درمانی آنها را نیز از طریق روشهای فیزیکی و حرکتی فراهم نموده است. یکی از این راهکارها استفاده از مانورهای حرکتی روی ستون فقرات توسط پزشک متخصص طب فیزیکی است. این مانورها یا تکنیک های حرکتی را اصطلاحاٌ درمانهای دستی یا مانیپولاسیون می گوئیم.

3- طب سوزنی

طب سوزنی به عنوان یک روش استاندارد در درمان درد در حال حاضر توسط مجامع علمی دنیا به رسمیت شناخته شده است. گستره درماني طب سوزني بسيار وسيع است اما تعدادي از بيماريها كه درمان آنها توسط سازمان بهداشت جهاني (WHO)و سازمان غذا و داروي آمريكا (FDA) مورد تاييد قرار گرفته است و در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر واحدی درمان مي شوند به شرح زير است:

• كمر درد هاي حاد و مزمن
  • دردهای عضلانی و استخوانی
  • آرتروز و آرتريت مفاصل مختلف مانند زانو و شانه
  • سردرد و میگرن
  • گردن درد
  • كنترل دردهاي منتشر مانند سندرم درد مزمن و فيبروميالژي
  • درمان چاقی

4- نوار عصب و عضله (EMG-NCS):

الکترومیوگرافی ثبت و تجزیه و تحلیل فعالیت الکتریکی در عضلات است.از آن برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد عملکرد اعصاب استفاده می شود.تست نوار عصبی نیز یک بررسی تشخیصی برای پی بردن به عملکرد عصب های بدن است. بدن انسان یک مولد الکتریسیته است و هدف از تولید این الکتریسیته انتقال پیام ها بین مغز و دیگر اندام هاست.
در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر واحدی متخصصین این رشته با کمک دستگاه الکترومیوگرافی می تواند در زمینه تشخیص صحیح و همچنین پیگیری روند درمان و پیش آگهی بیماری اظهار نظر و برنامه درمانی مناسب بیمار را آماده و یا آن را تصحیح نماید.

5- ماساژ درمانی

ماساژ درمانی (therapeutic massage) یکی از درمان های مکمل در پزشکی می باشد. کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر واحدی سعی دارد با رویکردی اصولی و علمی افراد مبتلا به مشکلات اسکلتی-عضلانی و عصبی را از این درمان بهره مند سازد. ازموارد کاربرد این روش درمانی در این مرکز :

• رفع خستگی و گرفتگی عضلانی
  • دردهای مزمن
  • آسیب‌های تاندونی
  • مشکلات مفصلی و ستون فقرات بویژه کمر درد و گردن درد
  • بازتوانی پس از سکته مغزی، فلج مغزی، آسیب‌های ورزشی
  • رفع گرفتگی‌های عضلانی، سندرم تونل کارپال، سیاتیک، آسیب‌ها و درد مفصل شانه، سردردها، یبوست، میگرن ، چاقی موضعی، اختلالات قاعدگی، استرس، ضعف و فلج‌های عضلانی

6- تزریقات تخصصی (Special injections):

یکی از روش های درمانی قابل استفاده در روند درمان، تزریقات تخصصی می باشد که در شرایط استریل و توسط متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی در کلینیک دکتر واحدی انجام می شود. تعدادی از انواع این تزریقات به شرح زیر است:

• تزریقات داخل مفصلی (ترکیبات هیالورونیک اسید و پرولوتراپی)
  • تزریقات اطراف مفصلی و بافت نرم (مفاصل ستون فقرات، لیگامان های اطراف مفصلی و بورس ها)
  • پی آر پی درمانی برای درمان بیماریهایی زیراستفاده می شود
  • ترمیم آسیب دیدگی های رباط صلیبی(به شرط پارگی نسبی) و آسیب منیسک زانو.
  • کمک به ترمیم پارگی ناقص و آسیب دیدگی های مزمن تاندونهای شانه و آشیل.
  • التهاب عضلات آرنج که اصطلاحا" به آن آرنج تنیس بازان
  • ساییدگهای مفاصل

7- بیو فیدبک

بیوفیدبک روش درمانی است که با بکارگیری ابزارهای الکترونیکی اطلاعاتی را در مورد اعصاب و عضلات و فعالیت خودمختار بدن اندازه گیری و پردازش می کند و در قالب فیدبک صوتی و دیداری به بیمار و درمانگرش نشان می دهد .بیوفیدبک به بیماران کمک می کند تا آگاهی بیشتری از اعمال خودمختار بدن دست یابند و کنترل ارادی شان را بر آنها افزایش دهند. در این مرکزاز این روش در درمان زیر استفاده می گردد

• سردرد های میگرنی وسردردهای فشاری
  • اصلاح فعالیت عضلات کف لگن و بی اختیاری ادرار
  • اصلاح قوز کردگی پشت و کجی ستون فقرات
  • تعریق و عرق کردن بیش از حد دستها و پاها و زیر بغل
  • اصلاح خمیدگی ناشی از پوکی استخوان یا ضعف عضلات و یا کار با کامپیوتر

8- کنزیوتیپ

کنزیوتیپ به عنوان بخشی از درمان در انواع مختلف مشکلات بافت نرم و سیستم عصبی ـ عضلانی ـ اسکلتی کاربرد وسیعی یافته است.
هدف اصلی از بستن این چسب ها محافظت و حمایت از آسیب دیدگی های خاص، کاهش حرکت مفصل و جلوگیری از بروز آسیب های بعدی است. نتیجه بستن نوار چسب های طبی، استراحت دادن به مفصل است و موجب می شود که فعالیت متابولیکی در ناحیه مورد نظر در سطح بالا حفظ شود و از بروز آسیب ناخواسته به بافت عضلانی جلوگیری خواهد شد. همچنین چسباندن این نوارها روی پوست بدن از فشار موجود روی نورون‌های لامسه کاهش داده و از درد می‌کاهد.

9- کلینیک ارزیابی بیومکانیکال کف پا و ستون فقرات (biomechanical assessment)

کل بدن یک زنجیره بیومکانیکال به هم پیوسته می‌باشد و اثرات یک مفصل بر سایر مفاصل و در نهایت بر کل بدن تاثیرگذار است،پس پیگیری و تصحیح کوچکترین اختلالات به منظور پیشگیری از این عوارض اهمیت بسزایی دارد.
در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر واحدی با بهره گیری از جدید ترین سیستم های ارزیابی و اسکن کامپیوتری کف پا و اسکن سه بعدی ستون فقرات و زیر نظر مهندسین توانبخشی و پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی انحرافات پا و ستون فقرات شناسایی شده و درمان توانبخشی و غیر جراحی مناسب جهت آنها تجویز می شود. خدمات این بخش شامل آنالیز انحرافات ستون فقرات کودکان و بزرگسالان، اسکن کف پا، آنالیز راه رفتن بیماران قطع عضو، شناسایی نقاط پرفشار و خطرناک در بیماران دیابتی (پای دیابتی) و .. می باشد.

10- کلینیک تغذیه و رژیم درمانی

این كلینیك در بخش تغذیه و رژیم درمانی با هدف ارائه خدمات مطلوب به افراد گوناگون در حوزه های مختلف چون تغذیه کودکان، نوجوانان، بزرگسالان، افراد سالخورده، مادران شیرده و تغذیه دوران بارداری و همچنین به دنبال تقویت نقش رژیم صحیح غذایی در بین خانواده های ایرانی و افزایش آگاهی های فردی دراین زمینه است. ارائه رژیم غذایی خاص بیماران دیابتی، افراد دارای چربی خون و بیماران دارای فشار خون، بیماران گوارشي و كبدي ، بیماران كليوی بيماريهاي قلبي و عروقي، رژیم غذایی ورزشکاران از جمله مهم ترین خدمات رژیم درمانی این کلینیک می باشد.

11- فیزیوتراپی

بخش فیزیوتراپی کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر واحدی دارابودن کابینهای اختصاصی الکتروتراپی ، اتاق تمرین درمانی و فضاهای اختصاصی مگنت تراپی و لیزر تراپی و کشش ستون فقرات تجهیز گردیده است . کابینهای این بخش به گونه ای طراحی شده اند تا فضایی اختصاصی جهت هر بیمار فراهم شود و بیماران دارای ضایعات گوناگون نیز در استفاده از آن راحت باشند. در هر بیمار به خاطر اطمیـنان از جهت مسائل بهداشتی برای هر بیـمار یک کیف اختصاصی در نظر گرفته شده است که تمام وسایل درمانی مورد نیاز را در آن همراه خود دارد .
امکانات بخش فیزیوتراپی این مرکز به شرح زیر است:

• دستگاههای پیشرفته الکتروتراپی
  • تمرین درمانی و مکانوتراپی
  • لیزرتراپی
  • مگنت تراپی

CPM

دستگاه های حركت غیرفعال مداوم (Continuous Passive Motion Devices) كه با نام دستگاه هاي‌ CPM خوانده مي‌شوند،جهت حفظ و بازگرداندن دامنه حركتی مفاصل مورد استفاده قرار می گیرند. بازگشتن دامنه حرکتی مفاصل پس از جراحی یا تروما به کیفیت توانبخشی بستگی دارد .تاخیر در توانبخشی ممکن است منجر به عملکرد ضعیف مفصل یا بی حرکتی شود.
موارد استفاده ازCPM درزانو

• رتروپلاستی (بازسازی) کامل مفصل زانو ( Total Knee Arthroplasty )
  • جراحی ترمیمی لیگامان زانو ( Knee ligament reconstructive surgery )
  • جا اندازی باز و ثابت سازی داخلی در شکستگی داخل زانو
  • جراحی عضله چهارسر ران ( Quadriceplasty )
  • استئوتومی در اطراف زانو
  • پیوند غضروف

- کشش ستون فقرات (Lumbar or Cervical Traction)

کشش عبارت است از اعمال یک نیروی مکانیکی روی بدن یا تلاش برای جداسازی سطوح مفصلی و کشش بافت نرم اطراف مفصل.
کاربردهای بالینی کشش ستون فقرات در

• فتق دیسک
  • گیرافتادگی ریشه عصبی
  • اسپاسم عضلات کنارستون فقرات
  • کاهش فضای سوراخ بین مهره ای به دلیل ساییدگی

- تخت میگان

دستگاه ماساژ حرارتی میگان با بهره گیری از اصول طب سوزنی، انرژی درمانی، اصول کایروپرکتیک، ماساژ درمانی و فشار درمانی است . میگان تراپی را که یک فناوری تلفیقی از علم پزشکی شرق با اصول پیشرقته علم پزشکی نوین است را به ارمغان می آورد. دستگاه ماساژحرارتی میگان در درمان کمر درد، سردرد، میگرنهای شدید ، دردهای ماهیانه و افزایش وزن مورد استفاده قرار می گردد.

کاربر گرامی برای استفاده از خدمات فوق یا انجام مشاوره لطفا با شماره 34449975 0263 تماس حاصل نموده و یا اینکه از طریق فرم تماس با ما سوالات خود را مطرح نمائید.