PRP برای فاشئیت پلانتار Plantar Fasciitis

پرینت صفحه

فاشئیت پلانتار یا التهاب فاشیای پلانتار، بیماری شایع پا است که میلیون ها نفر دچار آن شده اند. این بیماری با درد مزمن و شدید پا  که ناشی از التهاب فاشیای پلانتار پا است، مشخص می شود. التهاب فاشیای پلانتار ایستادن، راه رفتن و دویدن را مشکل می سازد. التهاب فاشیای پلانتار به طور معمول با داروهای ضد التهابی، تمرینات کششی و تزریق کورتون درمان می شود. استفاده از orthodics نیز کاملا معمول است. با این حال ، تعداد فزاینده ای از پزشکان شروع به استفاده از روش جایگزینی از درمان نموده اند، یعنی درمان با پی آر پی  PRP .

فاشیای پلانتار، بافت همبندی است در طول کف پا کشیده شده است. این فاشیا از پاشنه تا انگشتان پا ادامه دارد. افرادی که از التهاب فاشیای پلانتار رنج می برند میزان قابل توجهی از درد و سفتی را در صبح ها  تجربه می کنند. درد به مشخص با شل شدن فاشیای پلانتار فروکش می کند اما ممکن است متعاقب فعالیت های فیزیکی بدتر شود.

پی آر پی  به تسهیل بهبود التهاب فاشیای پلانتار کمک می کند در حالی که درمان های سنتی نه. به عنوان مثال، کشش پا و کشش در محل اتصال عضلات ساق پا و تاندون آشیل، به کاهش التهاب فاشیای پلانتار و تسکین درد کمک می کند، اما لزوما به افزایش و یا سرعت بخشیدن به بهبود کمکی نمی کند. این، در مورد داروهای ضد التهابی و تزریق کورتون هم صدق می کند.

محبوبیت درمان PRP ، به عنوان راهی برای درمان التهاب فاشیای پلانتار، به دلیل رویکرد درمانی موثرترش، در حال افزایش است. ثابت شده که درمان PRP  نسبت به تزریقات کورتون یا استروئید، که تمایل به ایجاد آسیب های طولانی مدت دارند، ارجح است. تجزیه بافت های عضلانی و پارگی تاندون از جمله خطرات و عوارض تزریقات طولانی مدت کورتون است.

پزشکان ممکن است توصیه کنند که بیمارشان به جای درمان های سنتی، تحت درمان PRP  قرار بگیرد، به دلیل که  PRP  نشان داده است ترمیم فاشیای پلانتار را فعال می کند. روش های سنتی درمان، تنها به حداقل رساندن درد و جلوگیری از آسیب بیشتر را از خود نشان داده اند. درمان PRP  نه تنها به ایجاد، بلکه به بهبود و بازسازی بافت سرعت می بخشد.

پلاکت های موجود در خون بیمار حاوی فاکتورهای رشد است. این فاکتورهای رشد توسط بدن برای درمان صدمات استفاده می شود. پلاکت های خون بیمار از طریق دستگاه سانتریفیوژ استخراج شده و سپس به بخش مبتلای بدن تزریق می شود. هنگامی که درمان PRP  برای درمان التهاب فاشیای پلانتار استفاده می شود، پلاکت ها به فاشیای پلانتار تزریق می شوند.

همچنین درمان پی آر پی ممکن است به جای عمل جراحی مورد استفاده قرار گیرد. مبتلایان به مشکلات شدید پا ممکن است برای درمانشان جراحی کنند. خطرات چندی در ارتباط با عمل جراحی فاشئیت پلانتار وجود دارد که برخی از آن ها بسیار جدی است. آسیب عصبی ، عفونت ، و شکست درمان همه از عواقب احتمالی هستند.درمان با PRP  نسبت به عمل جراحی کمتر تهاجمی بوده و عوارض جانبی شدید بالقوه بسیار کمتری دارد.

هزینه درمان با PRP  در یک نوبت درمانی بسته به تعداد تزریق بین 350 تا 700 هزار تومان است و در حال حاضر شرکت های بیمه آن را پوشش نمی دهند.

منبع:  mediran.info/دکتر امیر هوشنگ واحدی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی            تاریخ :  2013-12-12             تعداد بازدید :